Qing Ming dagtocht in Lelystad
Door: Wim WeiChun Ma
Zaterdag 12 april 2014. Een stralende lentedag, Na een snelle mok koffie in Starbucks De Meern, ons vertrekpunt, rijden we met bijna 50 man in een luxe touringcar richting Lelystad. We bewaarden nog heel goede herinneringen aan de Qing Ming dagtocht vorig jaar, met de rondvaart in Giethoorn en de bezichtiging van de schitterende orchideee?n in Luttelgeest. De verwachting was dus hooggespannen.
Voor elk wat wils
Het dagprogramma was wederom samengesteld door de Reiscommissie, bestaande uit de dames Shiuw Ho en Alice Ma, en omvatte een bezoek aan de Bataviawerf en het VOC-schip de Batavia, gevolgd door een rondleiding opde Aviodrome. Tevens was er een fotoworkshop gepland en ook nog tijd ingeruimd om te shoppen in de Fashion Outlet. Aan het eind van de dag werd ons een uitgebreid Chinees buffet beloofd met onbeperkt eten en drinken! Een vol programma met voor elk wat wils.
Witte rozen
Op de kade waar de Batavia lag aangemeerd, werden witte rozen uitgereikt. De bloemen werden aan het water toevertrouwd als offer aan de overleden familieleden, geliefden en vrienden, het eigenlijke doel van Qing Ming. Onwillekeurig moest ik ook even denken aan het tragisch lot van de opvarenden van de Batavia bijna 400 jaar geleden. Na de offerplechtigheid was het tijd voor een kopje koffie met een lekker grote VOC-koek in het restaurant op de werf. Binnen werd ook de fotoworkshop gehouden, georganiseerd door de heren Ong Djien Ong en Kuo Ming Han. Eerstgenoemde had nog tot laat in de nacht gewerkt aan een fraaie syllabus met lesstof over Av, Tv, ISO, etc. De instructies werden meteen in de praktijk gebracht bij de bezichtiging van de werf en het VOC-schip.
De gids was een witharige oude baas, die in zijn duffelse jak zo? uit de 17e eeuw leek te zijn gestapt. Hij vertelde dat de schepen van de VOC primair bedoeld waren voor vrachtvervoer heen en terug naar de kolonie?n. De brede, ronde vorm van de romp was berekend op zoveel mogelijk lading. Voor de bouw van het schip werd gebruikgemaakt van eikenhout, dat gehaald werd uit Zweden. Daar had de VOC haar eigen plantages. Dus geen ongebreidelde houtkap en illegale ontbossing, maar duurzaam gebruik van hout via boom- aanplant. Duurzaamheid, al in de 17e eeuw! Is er iets nieuws onder de zon?
VOC-schip de Batavia
Bij het schip de Batavia aangekomen bleek de tuigage ten dele ontmanteld. Twee grote ra’s lagen als vreemdsoortige obstakels dwars over het dek De bovenmasten lagen lagen voor onderhoud op de werf. Hoe het schip in opgetuigde staat eruitzag konden we zien aan een schaalmodel. Onder- en bovenmasten konden als een telescoop langs elkaar schuiven. Het schip had een dubbele wand, waarvan de lange houten spanten tot op de graad nauwkeurig werden gebogen door middel van verhitting. De buigingsgraad werd berekend uit tabellen opgesteld door Nicolaas Witsen, die ook burgemeester was van Amsterdam. De bouwtechniek bevatte allerlei innovaties. Daarom maakte men bewust geen bouwtekeningen uit angst voor de buitenlandse concurrentie (vooral de Engelsen). Bedrijfsspionage was toen ook al niks nieuws.
Leven aan boord
Het leven aan boord was niet bepaald luxueus te noemen. Zo er al sprake was van enig comfort dan was dat voorbehouden aan de happy few van de hogere klasse. Die mochten in de kajuit aan tafel zitten met de schipper. Benedendeks moesten meer dan 300 mensen zich zien te schikken in de beperkte ruimte. Bedden, tafels en stoelen waren niet voorhanden en er waren maar een paar toiletten aan boord, die niet meer voorstelden dan een gat in het dek boven de zee. Het kombuis was piepklein en rondom ingemetseld vanwege het grote brandgevaar. In het ruim bevonden zich behalve de lading ook varkens, kippen en geiten als levend proviand. Dat alles zorgde voor een penetrante stank op het hele schip. In de 17e eeuw was men wel wat gewend, maar de reis van 8 lange maanden naar Java zal niet altijd een pretje zijn geweest.
Winkelen in Bataviastad
Van de onvolprezen Reiscommissie ontving iedereen een voucher voor een gratis kop koffie in het restaurant op de kade. De meesten gingen daar ook maar lunchen. Anderen gaven de voorkeur aan McDonald of een horecagelegenheid in Bataviastad. Er bleef ruimschoots tijd over om te winkelen in de Fashion Outlet. Alle merkkleding te kust en te keur en met minstens 30% korting was de keus voor velen al snel gemaakt.
Aviodrome
In de middag bracht buschauffeur Bram ons naar de Aviodrome. Daar gaf een deskundige gids uitleg over de grote en kleine vliegtuigen en hun geschiedenis. De KLM Boeing 747 werd ook van binnen bekeken, inclusief de cockpit en de vrachtruimte. Indrukwekkend hoe groot zo’n toestel eigenlijk is. De deuren zitten liefst 10 meter boven de grond en in de vleugels zit meer dan 200.000 liter brandstof, om maar wat te noemen. De fotografen onder ons kregen ook hier volop kansen om het winnende plaatje te schieten voor de fotowedstrijd. De winnaar zal op de komende ALV bekend worden gemaakt.
Tasty Wok
Hongerig geworden door de vele indrukken begaven we ons naar het Chinese wokrestaurant Tasty Wok in Lelystad. De Reiscommissie had ook ditmaal weer een goede keus gemaakt. Het interieur was schoon en netjes, de bediening snel en efficie?nt en het eten zonder meer voortreffelijk. De versheid en subtiele smaken van de ingredie?nten vielen op. Er was een uitgebreide keus aan desserts, compleet met snelstromende fonteinen van bruine en witte chocolade. Dranken, inclusief de uitstekende rode en witte wijnen, waren in het buffet inbegrepen.
Voldaan terug naar ons vertrekpunt De Meern. De hooggespannen verwachtingen zijn volledig waargemaakt. Wederom hebben we kunnen genieten van een mooie, gezellige en interessante Qing Ming dag. Ook de kinderen hebben zich geweldig vermaakt. Zeer tot tevredenheid van de ouders
was het allemaal nog heel leerzaam ook. Zo konden de kinderen bijvoorbeeld hands-on leren wat het nut is van katrollen, hoe je met een klos een touw in elkaar draait of een ijzeren spijker moet smeden, etc. De Aviodrome was niet alleen een interessant museum, maar ook een leuk pretpark. En daarna smaakten de frietjes in het wokrestaurant natuurlijk opperbest!
Bekijk de foto’s op Facebook
Evenementen
- 31 augustus 2024: Hua Yi Golfdag
- 13 april 2024: Qing Ming - Lunchcruise over de Linge
- 9 - 22 september 2024 Hua Yi Reis: 14-daagse rondreis door Xinjiang, China
- 20 januari 2024: Bezoek tentoonstelling ‘In search of Humanity’ van kunstenaar Ai Wei Wei
- 10 februari 2024: Hua Yi Chinees Nieuwjaarviering
- 9 september 2023: Hua Yi Golfdag
- 3 juni 2023: Algemene Ledenvergadering